Ställ en fråga

Här kan du ställa frågor i kommentarsfältet, som du inte hittar svaren på här på supporten.

325 reaktion på “Ställ en fråga”

  1. Jag har försökt att länka till vår blogg från skolans hemsida, men det funkar inte. Nu tänker jag att det är länken som saknar någon form av information. Hur vet jag vilken url jag ska använda?
    I manualen till hemsidan så finns exemplet till wordpress…..

    1. Jag förstår inte riktigt. Är det adressen till din blogg du är ute efter? Det är i så fall http://detduvalde.moobis.se Inget www innnan och givetvis detduvalde = det som du valde när du skapade bloggen. Maila dina uppgifter om du behöver mer hjälp, så kan vi gå djupare.

  2. Hej!

    Jag har precis skapat en ny blogg hos er med namnet ”magnusklass”. men när jag söker efter bloggen på Google kommer den inte upp som förslag. Har jag gjort något fel när jag skapade bloggen. Jag klickade för webbpubl.
    Mvh
    Magnus
    Kyrkhults skola

    1. Det kan ta upp till ett par dagar minst innan googles servrar har plockat upp din blogg, så det är inget konstigt. Nu när jag tittar så finns den där.

    1. När du redigerar menyerna finns en pil längst till höger på varje menyobjekt. Klicka på den och välj ”ta bort” längst ned i den rutan.

  3. Hej, har efter en del möda lyckats lägga till jetpack-widget för prenumeranter, och sedan lyckats få den att synas på bloggen (genom att tömma cachen enligt ett tidigare supporttips). Lanserade bloggen på föräldramöte igår och fick 18 prenumeranter men ingen får mejl vid uppdatering på bloggen. Vad kan det vara för fel?

    1. Jag har precis prenumererat på din blogg nu och nästa gång du gör ett inlägg bör jag få det som ett mail. Det är endast inlägg som skickas ut till prenumeranterna. Avvaktar tills ditt nästa inlägg alltså, så jag kan se om det funkar eller ej.

    2. Tack för respons! Nu verkar VISSA prenumeranter få ett mejl IBLAND, vid nytt inlägg. Min kollega t ex, har anmält att hon vill följa bloggen, fått aktiveringsmejl, klickat på ”Bekräfta att du vill följa”-knappen i mejlet, men får fortfarande inga mejl. Jag fick ett ”inläggsmejl” i morse, direkt efter jag gjort ett testinlägg. Nu gjorde jag ett nytt testinlägg, men har inte fått något mejl ännu (gått ca 20 min).

      Man behöver väl inte göra någon inställning/klicka på ”Save changes” på WordPress-sidan ”Subscription management”?

      Har du fått något mejl?

      1. Ja, jag fick ett mail med ditt inlägg kl 09.02 imorse. Det enda på rak arm är att kolla så att inte prenumerationsmailen hamnar i skräpposten. Be några att kolla det. Denna tjänst går via Automattic (som driver WordPress/jetpack) så vi har ingen möjlighet att felsöka detta.
        Men som sagt var, mail ska skickas ut efter att du postat ett inlägg. Man får inget i efterhand, utan det gäller fr o m man bekräftat mailet att man vill prenumerera.

  4. Hur gör jag för att få de externa länkarna öppnas i nya fönster och inte i blogg-fönstret. Man vill inte alltid att besökarna ska lämna sidan för andra länkar.

    1. Om du tittar nästan längst upp på sidan där du redigerar dina menyer i adminpanelen hittar du en länk som heter ”panelinställningar”. Om du klickar på den fälls en flik ned där du kan bocka för en massa grejer. Bocka för den som heter ”länkmål”. Nu kan du i varje menyobjekt välja att bocka för ”Öppna länken i ett nytt fönster/flik”.

      1. När jag klickar på ”panelinställningar” visas inget ”länkmål”. Är den flyttad? Var ställer jag in att en länik öppnas i nytt fönster?

        1. Njae, den är inte flyttad. Ligger under ”Utseende” > ”Menyer” > ”Panelinställningar” > Nedre hälften där det står ”Visa avancerade menyalternativ”. Där har du ”Länkmål”, ”CSS-klasser” mm.

  5. Har följt alla instruktioner på hur man lägger upp en kalender på min bloggsida. Har gått igenom den flera gånger nu men när jag kollar på bloggen står det:
    1 or more of your feeds could not be displayed.
    The following errors occurred:

    Feed 1: Access to this feed was denied (403). Please ensure you have public sharing enabled for your calendar.

    Har kollat att den är offentlig.
    Vad är felet?

  6. Hej!
    Jag skulle vilja att det syns på sidan hur många som varit inne på sidan. Visst finns det en sådan funktion? Hur göra i så fall?

  7. Hej!
    Hur gör jag för att lägga in ett personligt foto i min profil så det syns när jag gör inlägg? Just nu har jag en busig figur som foto.

  8. Hej,
    När jag ska byta sidhuvud är min bild alldeles för stor. Hur gör jag för att bilden ska passa in i sidhuvudet?
    Tack på förhand!

    1. När du laddat upp din bild som du vill använda som sidhuvud dyker en sträckad långsmal rektangel upp över din bild. Det är själva proportionerna på sidhuvudet. Den kan du dra och flytta så att du får välja vad av bilden du vill ska synas. När du är nöjd klickar du på beskär och publicera.
      Problemet är ju oftast att man väljer ett foto, som är mer eller mindre kvadratisk. Sidhuvudet är generellt sätt väldigt långsmalt. Därför måste man välja ut och beskära en del av sitt foto. Det går lixom inte på något annat sätt. Om man nu inte vill ha ett väldigt stort sidhuvud, men då blir det mycket scrollande.

  9. Kan man flytta upp ett inlägg? Om jag t ex har skrivit ”Här är sexornas…” så hamnar det ju längre och längre ned när de gör sina inlägg. Det bästa vore ju om man kunde göra något från början så att det blir kvar överst.

    1. Du kan egentligen inte flytta inläggen. Det ligger lite i naturen av bloggen att det sorteras kronologiskt, med det senaste först. Dock kan du ”klistra” ett inlägg så det alltid (så länge du vill) ligger längst upp.
      Om du går in på ditt inlägg och redigerar det, så hittar du på högersidan (där du hittar publiceraknappen mm) en länk som heter ”Redigera” bredvid ”Synlighet”. Om du klickar på ”redigera” så kan du bocka för rutan ”Klistra det här inlägget till förstasidan”.

  10. När eleverna (medarbetarna) har skickat inläggen till granskning står det, när jag är inloggad som administratör, att de håller på att redigera. Jag har då valt att ta över, klickat på redigera och sen publicerat inlägget. Det funkar, men då kan inte eleverna gå in och redigera sina inlägg. Är det något steg de (medarbetarna) hoppar över innan de klickar på ”skicka till granskning”?

    Hanan i åk 6 ville skriva om sin person direkt i inlägget eftersom det inte syns så bra på bilden vad det står. Hur gör jag för att hon ska kunna redigera när jag tagit över?

    Förslag på lämpligt program/app (för iPad) för att spela in enkelt ljud (bara prat)? Det är ju bra om det inte tar onödigt stor plats. Jag vill helt enkelt att eleverna ska berätta muntligt om sina personer och att detta ska höras när man klickar på en länk i respektive inlägg.

    Slutligen vill jag bara tillägga att sexorna tyckte det var spännande och lite häftigt att det funkade att få in bilderna i bloggen!

    Marianne på Torvalla

    1. Jag är inte helt uppdaterad på de olika rollerna i WordPress, men eftersom medarbetare är den lägsta rangen en kan ha, så låter det som att det är så det ska vara. En medarbetare får inte publicera utan kan bara skriva ett inlägg, som då en administratör måste publicera. Om du som administratör har godkänt, kan inte medarbetaren ändra texten, eftersom de inte har de rättigheterna (de skulle ju då kunna ändra och skriva en helt ny text och publicera). I sånt fall får du ”peta upp” eleverna ett snäpp till på rättighetsskalan, till författare eller dylikt. Du kan ju ändå sätta upp regler tillsammans med dina elever, som att de inte får publicera innan de har visat för dig och du godkänt.

      Gällande iPad-app har jag nog inget bra svar. Många använder Garageband, men det är lite överdrivet gällande att bara spela in ljud. Det finns massa enkla appar, där du i stort sätt bara har en inspelningsknapp, men tyvärr har jag inte namnet på någon just nu, då jag inte har dessa på min padda.

  11. Hej kära Bloggsupportare, fantastiskt vad bra att ni finns!!! Här en fråga:
    Jag använder vår nya blogg ”Smarta Handen” för att visa vad som händer och sker i slöjden på skolan. Nu plötsligt kan jag bara med s v å r i g h e t ladda upp bilder till det bildgalleri som följer med vart inlägg. Kan inte se att jag överskridit något Mb-mängd, det står att jag använder 7% bara. Det har inte varit ngt problem alls att ”dra” bilder från I-photo till bildgallerier i inläggen tidigare, men nu har jag loggat in både idag och igår och haft samma problem. Efter att ha provat på olika vis en två tre ggr så ”tar” plötsligt en bild, och de två senaste inläggen har jag lyckats få med tre bilder i gallerierna, men hade velat ha fler… har ni någon aning om vad som kan vara felet? Provade också att ta bort några bilder ur mediagalleriet – tänkte om jag hade för många bilder där – med resultat ett de försvann från sitt inlägg :-(.
    Well – jag blir jätteglad för tips, om ni har tid och lust! Mvh / Annika W, Majorna/Linne

    1. Hmmm… låter skumt. Testade igår, men hade inga problem. Utrymmet ska inte vara några problem. Du säger iPhoto, då sitter du på Mac antar jag? Vilken webbläsare använder du då? Safari? Chrome?

  12. Kan inte medarbetare ”infoga media”? Mina elever skulle lägga upp en bild som de sen skulle skriva text till. Men när de är inloggade finns inte knappen ”infoga media”. Den syns bara när jag är inloggad som administratör. Hur är det tänkt? Ska inte medarbetare kunna infoga media? Hur gör man i så fall när elever ska göra en bild som de sen ska skriva text till?
    /Marianne

      1. Ok.Jag kollade aldrig på wp utan läste bara på moobissupporten där ni rekommenderar att elever är medarbetare och att skillnaden var att jag som administratör då ska godkänna det som skrivs innan det syns på bloggen. Lägg gärna till att medarbetare inte heller kan ladda upp filer, för det är ju ganska vanligt att man vill göra.

        Hur ska jag göra för att det ska funka? Du skriver att du ”installerat ett plugin” som innebär att medarbetare kan ladda upp filer. I fredags när vi försökte fanns helt inte knappen ”Infoga media” när man loggade in som medarbetare.

        Hälsningar Marianne

    1. Jag fixade att medarbetarkonto till mig själv och när jag loggar in på det nu så finns knappen ”Infoga media”. Har du alltså fixat det sen i fredags? Jag har inte provat hela vägen att det funkar, jag blev bara så glatt överraskad över att det verkar gå nu. Toppen!!!

      1. Ja, exakt. Jag fixade det i helgen. Tjänsten finns ju till för er, så om det går att fixa så försöker vi fixa. Frågan hade inte kommit upp tidigare, men när den gjorde det nu, iom dig, så la vi till den funktionen.

  13. Mina elever har iPads och de ska snart få göra sina första inlägg i vår alldeles nya bokblogg. Nu funderar jag på om det är bäst att göra detta på den vanliga wp-adminsidan med Safari (som jag själv använder när jag jobbar med bloggen på macen), eller om de ska ladda ned WordPressappen. Jag har läst lite här på supportsidan och jag tycker det verkar som om Safari på iPaden är det bästa alternativet. Stämmer det? Appen, vad fyller den för funktion i så fall?
    /Marianne på¨Torvalla

    1. Det som appen är bra för är om man snabbt vill publicera inlägg, då man lägger in alla inloggningsuppgifter i appen. Då är man ju ”uppkopplad” hela tiden mot bloggen. Du har då dessutom endast tillgång till en enkel hantering, med få möjligheter, vilket är bra ibland. Detta är kanske inte helt ultimat om man delar iPads. Det finns liksom inget sätt att logga ut från appen.
      Själv gillar jag Safari eftersom det ger mig mer möjligheter, då man får tillgång till allt. WordPress får ju mer och mer mobilt stöd, så nu funkar det riktigt bra att köra direkt i Safari.
      Men det hela beror lite på hur det ser ut. Är det en inlogg per elev? Har varje elev egen padda?

      1. Ok, det var ungefär så som jag hade uppfattat det. De har var sin iPad och nu när vi testade idag använde vi Safari. Jag kan tipsa om appen senare så kan de ju välja själva. Den kan nog vara bra för en del eftersom det blir enklare att inte behöva hålla reda på inloggningsuppgifter.
        /mh

  14. Hej,
    Har jobbat med min blogg via Safari, men har nu förstått att jag ska gå via appen ”wordpress” eftersom jag mest skriver på iPaden. Men jag kan inte logga in där… Vad gör jag för fel?
    Eva

      1. Jo, men det är just att logga in som inte funkar. Tycker jag provat med alla möjliga kombinationer av lösenord, e-post etc.. Användarnamn/ epost och lösen står det att jag ska fylla i. Går inte ändå..
        Eva

        1. Du ska fylla i tre saker;
          Adressen till din blogg. Viktigt att du skriver in hela URL:en, dvs http://mickekring.moobis.se (fast den adress som du har). http:// måste vara med. Sedan ditt användarnamn och lösenord. Det är samma användarnamn och lösen som det du loggar in med till Moobis via Safari.
          Funkar det fortfarande inte?

    1. Det ska funka rakt av, men jag ser att du ändrat permalänksinställningarna och det är nog detta som ställer till det.
      Jag ändrade tillbaka dessa och nu funkar det.

  15. Har just startat en blogg, men får inte menyn att fungera trots att jag läst och kollat video. När jag klickar på en rubrik i menyn ska ju alla inlägg från den kategorin komma upp, men det är bara tomt då. Vad gör jag för fel?
    Mvh
    Eva

    1. Du hade gjort allt rätt, men… du hade inte valt att din meny skulle synas. Det som händer då är att wordpress lägger upp en meny som visar de sidor du har. Och eftersom du hade skapat sidor som hette likadant som kategorierna blev det lite förvirrande. Jag aktiverade din meny, så nu funkar det. Men som sagt var, du hade gjort allt annat korrekt!

      1. Tack för svaret! Det är superbra att kunna få hjälp på det här sättet med en förklaring till vad jag missat!

    1. Tyvärr kan avändarnamn inte bytas. Då får man skapa ett nytt konto i så fall. Dock är ju användarnamn något som bara används för att logga in. Varför vill du byta dessa? Är det något speciellt tillfälle du tänker på?

        1. Om du går in på användaren i adminpanelen kan du fylla i ”Smeknamn” och ”Visa offentligt som”. Då visas det på sidan. Dock kan man inte, som sagt, ändra användarnamn eller url till bloggen.

    1. Lite beroende på tema, men kolla när du redigerar sidan i modulen som ligger under ”Publicera” som heter ”Sidattribut”. Där har du en dropdown-meny med valalternativ, varav ”Fullbreddsmall, utan sidofält” är ett av dem. Per default står den på ”Standardmall”.

  16. Hej!
    Jag har precis påbörjat min första blogg. Det är kul och jag tror att den kan vara till stor nytta!

    Mina sexor i franska fick besvara några frågor och deras svar syns nu på sidan, sedan jag godkänt dem. När jag är inne på admin se det ut som om jag kan man svara på enskilda kommentarer eftersom jag under varje kommentar kan välja att klicka på ”svara” (på samma rad som ”godkänn”. När jag gör det syns svaret på hemsidan, men det syns inte vem jag har svarat. Går det att få svaret kopplat direkt till den kommentar som besvarats? Skickas min svarskommentar även till den e-postadress eleven angav när hen gjorde kommentaren? Och om den gjorde det, försvann den även därifrån (från elevens e-post) när jag valde att flytta den till papperskorgen för att jag inte ville att den skulle synas på hemsidan?

    undrar Marianne
    Torvallaskoaln, Östersund

    1. Jag gör precis som du beskriver. Svarar direkt i adminpanelen. Det du förmodligen bara behöver göra är att i adminpanelen gå in under ”inställningar” > ”diskussion” och där bocka för rutan som aktiverar trådade (nästlade) kommentarer. Då lägger sig svaret precis som här lite snett under det du svarat på.

      Om besökaren har bockat för att den vill ha e-post när någon svarar på kommentaren kommer ett mail.

      Nej, du kan inte påverka ett mail som skickats. Skickat är skickat.

  17. Jag undar om man kan få till en sida. Det finns redan 5 givna sidor. Kan man lägga till en sida eller kan man byta ut en av de färdiga sidorna? Jag skulle i så fall vilja byta ut den som heter veckobrev.

    1. När du säger sidor så stämmer det inte riktigt. Det menylänkarna pekar mot, förutom ”om oss”, är kategorier. Sidor är för statiskt innehåll som inte ändras så ofta (t ex kontaktuppgifter). I övrigt skriver man inlägg som då sorteras enligt det senaste överst. Så när du klickar på menylänken veckobrev, så sorterar bloggen/sajten ut de inlägg som ligger i kategorin ”Veckobrev” och visar det senaste först. Du kan göra precis hur du vill med din sajt, dvs lägga till och ta bort kategorier, sidor, ändra i menyerna mm.
      Jag rekommenderar att du tar en titt på instruktionsfilmerna kring detta.
      http://support.moobis.se/2013/05/14/grunder-hur-du-skriver-ett-inlagg-och-jobbar-med-kategorier/
      http://support.moobis.se/2013/05/14/grunder-hur-gor-jag-en-meny-pa-min-blogg-sajt/
      Där har du grunderna. Lycka till!

  18. Hejsan!
    Jag vill ändra huvudadministratör. Nu går det på min kollegas epost, men jag vill att det kommer till min. Saken är den att vi först gjorde en blogg på min epost men insåg att det stod fel webb-adress..istället för atterasungarna06 så hade jag skrivit atterasungarna02.Så den bloggen raderades. Vi är inga direkta ljushuvuden med det tekniska. Nu minns jag inte riktigt hur turerna gick men i dåläget så tog vi kollegans adress för att komma vidare. Går det att ändra? Så svaret nu kommer att komma till kollegans mejl va?

  19. Hej! Först stort tack för att ni gör det här!

    Jag har bjudit in elever som författare och tänkte att de skulle skriva och kommentera under pseudonymer. Detta kan de ju ställa in själva under smeknamn på sin profilsida. Men jag har två frågor:
    1) I meta-infon på varje inlägg har författarnamnet dolts (åtminstone i Twenty Thirteen). Har ni någon smart tanke bakom det? Finns det något smidigt sätt att visa vem som skrivit inlägget?

    2) Det verkar som att jag inte har någon möjlighet att se vad eleverna har valt för smeknamn (eller valt under ”Visa namn offentligt som”) eftersom jag inte har tillgång till deras profilsidor. Det gör att eleverna genom att ändra smeknamn skulle kunna publicera inlägg under falskt namn utan att jag kan se vem det är. (Eller har jag missat nåt smidigt sätt? Klart att det går genom att kolla källkod men det känns ju inte optimalt.) Det vore grymt bra om man i panelinställningarna under ”Alla användare” kunde välja att visa visningsnamn (eller smeknamn) i en kolumn. Ännu bättre vore så klart (tycker i alla fall jag) om admin kunde redigera alla användares profilinfo. Dina tankar?

    Tack!

    1. Bra frågor, David!
      Först och främst, Moobis är 100% WordPress, så allt är inte smarta tankar. 🙂 Detta beror på att vi tycker att alla inom skolan ska använda verktyg som kan nyttjas utanför skolväggarna.
      1) Metainfo är helt beroende på vilket tema du använder. Twenty Thirteen är ett av WordPress egna teman och de har ingen författarinfo, vilket jag tycker är lite lustigt. Prova gärna något annat tema. Om du verkligen vill använda 20-13, så kan jag säkert greja det, men det kommer ta lite tid.
      2) Per default så är du inte ”superadmin” på Moobis, vilket är en stor WordPress Multisite. Du är ”admin”. Och nej, du kommer inte åt dina användares profilsidor. Detta är också per default i WordPress. Kollade om det fanns någon plugin för att lista smeknamn i adminpanelen och ska ta en liten titt på det imorgon. Dock, om en elev skulle ändra sitt smeknamn, slår det ju igenom på alla poster den eleven gjort, så det är nog liten risk att något sådant skulle hända. Det blir ju lätt att räkna ut vem det är.
      Okej, du får svara mig i denna tråd…

      1. Tack för bra svar. 🙂

        1) Okej, då ska jag inte skylla på er. 🙂 Det är display:none på författarinfon och det lär väl inte gå att få tillbaka med css. Men det är inga problem att byta tema.

        2) Ah, har inte kört multisite innan. Då är det inte ni som gjort begränsningarna där heller. Visste väl att ni inte var så snåla. 🙂 Kolla gärna på det när du hinner, men annars får jag väl snällt gå runt och fråga eleverna IRL vad de har för smeknamn…

        Tack igen!

        1. I en multisite så delar alla på samma systemfiler, så därför blir ni endast administratörer, inte superadministratörer. Därav begränsningarna. Annars skulle potentiellt en användare kunna ställa till med oreda. 🙂

  20. Hej! jag kan logga in på min blogg men inlägg går inte att göra, kommer inte upp något förutom om min profil, vad gör jag?

    1. Har du blivit inbjuden till en blogg? Det är inte du som har skapat den va? Låter nämligen som att den som bjudit in dig som medlem satt dig som ”prenumerant”. Då har man i stort sätt inga rättigheter att göra något. Be att den som bjudit in dig och administrera bloggen fixar det. Om det inte är det får du återkomma. Maila oss i så fall ditt användamn och bloggadress, så vi kan kolla upp det. support@mlabs.se

  21. Hej!
    Jag har skapat en blogg men jag kan inte logga in i den längre. Jag har försökt flera gånger att byta lösenord men det hjälper inte.
    Vad ska jag göra?

    1. Jag antar att du menar själva sidhuvudet, bilden längst upp. Ja, det beror dock på vilket tema du har. Om det redan finns en bild kan du byta den.
      I adminpanelen, när du är inloggad, till vänster under ”Utseende” hittar du ”Sidhuvud”. Klicka där och ladda sedan upp den bild du vill använda.

        1. Nej, det kan man inte. Det temat har jag gjort och det är i stort sätt bara ändra bild på samt titelfärg och bakgrundsfärg. Under ”Utseende” > ”Anpassa” hittar du de inställningar som går att göra avseende teman.

    1. Jag använder ett program till Mac:en som heter Airserver http://www.airserver.com/ (finns till Windows också). Då kan jag spegla min skärm på paddan till datorn. Därefter använder jag Quicktime (som finns förinstallerat på alla Mac:ar) och kör skärminspelning med det. Då kan jag markera vad jag vill spela in. Till detta ett vanligt iPhoneheadset där jag använder micken.

  22. Hej!
    Vi använder moobis på skolan, men lärarna delar paddor med varandra. Kan man logga ut från WordPress appen på paddan för att någon annan ska kunna blogga på sin blogg?

    1. Jag svarade på ditt mail, men skriver ut svaret här också.

      Det finns inget smidigt sätt att logga in/ut med WordPressappen. Jag skulle rekommendera i så fall att ni hoppar över den och bara använder Safari (webbläsaren) som ni skulle på en vanlig dator. Det går ju dessutom att göra mer direkt i webbläsaren.
      Dock är ju appen smidig att använda om man snabbt vill blogga.

    1. Har ni råkat aktivera det under ”inställningar > diskussion”? Där finns en ruta man kan bocka för som innebär att man måste vara inloggad för att kommentera. Kolla så att den inte är ibockad.

  23. Hej! En kort fråga är det möjligt bara använda lärarens mejl när man gör sina eleverna till medarbete i en blogg. Vi har elever just nu som är under 13 år( för unga för gmail) utan mejl för närvarande.,eller är det bara ett mejl per individ som gäller?.

    1. Näe, tyvärr gör det inte det. Det finns tillägg till WordPress som gör detta, men det är rätt stora saker som vi (nog) inte kan köra i dagsläget. Det skulle behövas en hel del test för att få till det och det behöver stödja WordPress Multisite, som vi kör.
      Men vem vet? Jag tar en titt på det så kanske det kommer någon gång i framtiden.

  24. Hej!
    Vi har en kategori som heter ”Det var en gång” på vår klassblogg. Där lägger vi filmer och inlägg som hör till ett projekt som vi är med i. Av någon anledning kommer inte alla inlägg som är lagda i kategorin fram när man klickar på kategorin ”Det var en gång” i menyn. Hur fixar jag det? Det står ju under inläggen att de är postade i rätt kategori. När jag är inloggad fungerar det men inte om jag loggar ut från bloggen. Min kollega har testat och det fungerar när hon är inloggad på deras klassblogg!! men inte när hon loggar ut. Mycket mystiskt, tycker vi.

    1. Hej Annalena

      Detta är ett litet problem som jag tittar på. Kort förklarat, så finns det något som heter ”cache”. Det innebär att era sidor på bloggen ”snabbsparas” eftersom hela moobis får väldigt många besök per dag. Efter en viss tid så ”sparas” sidorna om. Det kan innebära att du gör en ändring, men det kan ta ett tag innan det syns på bloggen. När man är inloggad så används inte denna ”cache”, utan ni ser sidorna som de ska se ut på direkten.
      Jag håller på att undersöka hur man kan komma åt detta, så jag återkommer.

    1. Hmmm… koppla vet jag inte, men om eleven har ett konto på moobis, så kan de ju skapa bloggar. Sedan skulle ni kunna ha länkar till elevernas bloggar på er klassblogg. Är det så du tänkter?

  25. registrerade mig just – men angav en bokstav för mycket i min epostadress…. går det att åtgärda el måste jag vänta två dygn…?

    1. Du kan ju registrera dig direkt igen med rätt e-postadress, men det domännamn du önskade första gången du registrerade dig kommer ligga vilande i systemet i 2 dagar. Så antingen väntar du eller så hittar du på ett nytt domännamn (dvs det som står innan .moobis.se).

  26. Hej!
    Varför går det inta att lägga in en film från mitt bildgalleri på ipaden? Filmen är redigerad i iMovie. Måste jag göra det via you tube?

    1. Du vill alltså ladda ned en film från bildgalleriet till din padda? Tyvärr funkar inte det. En begränsning i iOS och inte i WordPress. Paddan låter dig bara spara bilder. Ljud och video funkar inte. Ännu.

  27. Hej!
    Kan man ha en sluten blogg? Alltså, att man inte kan gå in och skriva kommentarer utan att bara jag kan lägga ut saker som information och bilder?

    Mvh Natascha

    1. Ja, om du menar att de inte ska kunna kommentera. Om du går loggar in i adminpanelen på din blogg och vid ”Inställningar” väljer ”Diskussion” (som omfattar kommentarer) kan du bocka AV ”Tillåt kommentarer på nya inlägg” så kan ingen kommentera dina inlägg. Dock gäller det de inlägg som du skapar fr o m när du bockat av detta. Glöm inte att klicka på ”Spara ändringar” längst ned på sidan.

  28. Kan man inte göra bloggen privat? Skulle vilja skydda bloggen så att bara de som har login kan se bliderna

  29. På Förskolearenan blev jag inspirerad att starta en blogg och fick tips om Moobis. Bloggen ska till en början fungera som ett slags informations ställe för personalen på kommunens förskolor, så vi kan tipsa och lära av varandra. Min chef är dock lite tveksam… Men det är väl bara dom som får reda på inloggningsuppgifterna som hittar till bloggen ,eller? Alla ska ju kunna bidra och skriva i den, men min chef vill inte att andra utanför kommunen ska ta del…åtminstone inte nu i början.

    1. Tack för bra svar. Läste vad ni skrivit och ska försöka förmedla detta till min chef. Håller precis med om att själva syftet med en blogg är ju att att man ska dela med sig!

  30. Hejsan!
    Kollegan och jag tänkte lite galet då vi gav vår blogg namn, vi skrev 02 då det skulle stå 06, så huvudbloggen är fel så att säga. Jag skapade en blogg till med rätt namn men skulle vilja ta bort den första bloggen. Hur tar man bort den..har surrat runt på sidan och tittat men hittar inte hur man avregistrerar vår först felaktiga blogg. Och om jag tar bort den felaktiga bloggen, blir den kvarvarande bloggen den som det står att man kan logga in på högersidan? Jag hoppas att ni förstår vad jag menar..Känns lite flurrigt när jag skriver..

    1. Skicka oss ett mail på support@mlabs.se från den mailadress ni registrerat bloggen med och skriv vad den har för adress så tar vi bort den.
      Jag tror jag förstår vad du menar. 🙂 Det räcker med ett enda konto på moobis, så kan du ha hur många bloggar som helst kopplade till det. Du kan ju alltid slänga på /wp-admin i slutet på adressen till din blogg för att komma till inloggning också.

  31. Hej!

    Undrar i den färdiga klassbloggsmallen hur man gör så att man får senaste veckobrev alltid på startsidan. Vill alltså bara den menyns inlägg synlig på första sidan och statist där.

  32. hej!

    Jag undrar om man kan lösenord skydda hela bloggen? för jag vill inte att mina andra kollegor ska kunna komma in på bloggen. Går det göra så?

  33. Hej!
    Jag undrar i vilket format jag ska spara en poerpointpresentation för att den ska öppnas som ett bildspel.?Jag har bl.a. prövat med video men då får jag inte med ljudet och när jag sparar den som bildspel öppnas den som bildspel på min dator hemma men som ett dokument på skolans datorer.

    /Annalena

    1. Hej Annalena

      Detta är egentligen ingenting som rör själva Moobis, men funkar det inte bara att spara som en vanlig PowerPoint? När användarna laddat ned den så öppnas den i programmet och man får själv välja att visa den som bildspel.
      Eller menar du något annat?

  34. Jag fick aktiveringsmailet, men när jag klickar på länken för att aktivera står det bara ”det gick inte att slutföra begäran”…Vad gör jag då?

    1. Vi har haft det problemet för några stycken och det verkar ha med en del kommuners mail att göra. Prova antingen att kopiera hela länkadressen i mailet och klistra in i en webbläsare.
      Eller så kan ni vidarebefordra mailet till oss på support@mlabs.se så aktiverar vi den.

Kommentera

Vi supportar dig på moobis.se